Z roku na rok rośnie liczba wyłudzeń metodą „Na wnuczka”. Według policyjnych statystyk w 2006 roku zgłoszono 439 takich przestępstw. W roku 2012 odnotowano ich aż 1 095 (wzrost o 150%).
Oszust dzwoni do ofiary i tak prowadzi rozmowę, aby uwierzyła, że rozmawia z kimś ze swojej rodziny i sama podała dane prawdziwego krewnego. Przestępca opowiada, że stało się coś złego albo pojawiła się okazja na zarobienie łatwych pieniędzy. Prosi o natychmiastową pomoc finansową w gotówce, którą odbierze jego zaufany przyjaciel lub współpracownik. Zdarzają się także prośby o przelew na konto bankowe lub wspólny wyjazd do banku z „przyjacielem” i wypłatę gotówki.
„Oszukiwana osoba jest przekonana, że pomaga rodzinie oddaje swoje oszczędności przestępcom. Ofiarami przestępstw są najczęściej osoby w wieku od 70 lat i starsze. Przestępcy, posługujący się tą metodą, wykorzystując dobroć starszych ludzi, używają różnorodnych sposobów, aby pozbawić ich wszystkich oszczędności życia.” – mówi Grzegorz Kondek koordynator społecznej Kampanii Informacyjnej Systemu DOKUMENTY ZASTRZEŻONE. „Jak przeciwdziałać takim przestępstwom? Uczulać naszych bliskich, że za każdym razem muszą potwierdzić taką prośbę o pomoc, samodzielnie wykonując telefon lub kontaktując się bezpośrednio. Przestępcy są bardzo sprawni w budowaniu swojej historii i próbie uwiarygodnienia siebie jako członka rodziny – dlatego koniecznie trzeba to sprawdzać. Pamiętajmy, że przez telefon nie widzimy z kim naprawdę rozmawiamy.” - dodaje.
Grupa BPS uczestniczy w Kampanii Informacyjnej Systemu DOKUMENTY ZASTRZEŻONE od początku jej trwania, czyli od 2008 roku.
Więcej informacji na: www.OszustwaNaWnuczka.pl
Informator opublikowano także na stronach internetowych www.DokumentyZastrzezone.pl oraz www.policja.waw.pl.